Második Stammstrecke | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Második Stammstrecke

2005-06-02
By
S-Bahn szerelvény a meglévő müncheni Stammstrecke-alagútban., Stammstrecke, München (forrás: http://www.et423.de)

S-Bahn szerelvény a meglévő müncheni Stammstrecke-alagútban., Stammstrecke, München (forrás: http://www.et423.de)


A müncheni elÅ‘városi vasúthálózat kulcsa a belváros alatt húzódó, közel 9 km hosszú vonalszakasz, ahol hét vasútvonal fonódik. Németül ezt a szakaszt Stammstrecke (kb. “törzsvonal”) néven nevezik.

Az 1972-es olimpiai játékokra elkészült, München-Laim és München-Ostbahnhof közt húzódó vonalat eredetileg napi 250.000 utasra tervezték, jelenleg azonban kb. 720 ezren utaznak itt naponta. Mivel több vonalon is áttértek a 10 perces követésre, 2005-re a vonal elérte technikai csúcskapacitását: 120 másodpercenként érkeznek a csatolt 423-as szerelvények a csúcsidőben, naponta közelítőleg ezer vonat halad itt át.

Mivel az utazási igények várhatóan tovább nőnek, az alagúti kapacitás pedig tovább nem növelhető, egy második Stammstrecke építéséről döntöttek. Ez a vonal szintén Laimtól indulna nyugat felől, északról kerülné a meglévő alagutat, azonban kevesebb megállót építenének ki (az itt közlekedő vonatok mindössze Hauptbahnhof, Marienplatz és Ostbahnhof megállóknál állnának meg). Az új szakasz hossza kb. 10 km, abból 8 kilométer alagút, nagyrészt mélyvezetésben.

A München-belvárosi gyorsvasúti vonalhálózat sematikus térképe., München (forrás: Müncheni Közlekedési Szövetség (MVV))

A München-belvárosi gyorsvasúti vonalhálózat sematikus térképe., München (forrás: Müncheni Közlekedési Szövetség (MVV))

40 méteres mélységével ez lenne Németország legmélyebb városi vasúti alagútja. Külön technikai nehézséget okoz a Hauptbahnhofnál már most is négyszintes csomópontbe egy legmélyebb, ötödik szint beépítése.

Az új, második Stammstrecke Leuchtenbergringnél csatlakozik majd be a meglévő hálózatba.

Az építkezés várhatóan 2006 tavaszán kezdődik meg, a várható összesített költségeket 1 milliárd euróra becslik. A tervek szerint ezek 60 százalékát a német szövetségi állam, a fennmaradó 40 százalékot pedig a Bajor Szabadállam fedezné.

A Stammstrecke 2. Németország jelenlegi legnagyobb tömegközlekedési beruházása, és egyben a vasútépítés legnagyobb technikai kihívásainak egyike.

A tervek szerint a második vonalat 2010-től vehetik majd igénybe az utasok.

Forrás: DB sajtóközlemény

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *