A buszok és trolik előnyben részesítését javasoljuk az M3-as környékén | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A buszok és trolik előnyben részesítését javasoljuk az M3-as környékén

2005-09-27
By

Az M3-as autópálya bevezetÅ‘ szakaszán napról napra egyre hosszabb és egyre tovább tartó dugók alakulnak ki, amelyeket a Millenniumi híd felújítása csak tovább tetéz. A környezÅ‘ útszakaszokra is kiható torlódások nem kímélik a tömegközlekedés járműveit sem, ezért a Kassai tér környezetében közlekedÅ‘ troli- és buszvonalak elÅ‘nyben részesítésére dolgoztuk ki javaslatainkat – a teljesség igénye nélkül.

Az M3-as autópályán kialakuló dugó a környék szinte összes útját feltorlasztja, nem kímélve a tömegközlekedés járműveit sem., M3, Budapest (forrás: VEKE)

Az M3-as autópályán kialakuló dugó a környék szinte összes útját feltorlasztja, nem kímélve a tömegközlekedés járműveit sem., M3, Budapest (forrás: VEKE)


Az M3-as autópálya bevezetÅ‘ szakaszán munkanap reggelente kialakuló közúti torlódás mértéke évrÅ‘l-évre egyre nagyobb, miközben a Hungária körút, a HÅ‘sök tere – Andrássy út és a Hermina út kapacitása (szerencsére) nem növekedett. EbbÅ‘l kifolyólag, illetve a Millenniumi híd átmeneti lezárása miatt gyakorlatilag minden reggel oly mértékben dugul be az M3-as autópálya, hogy visszaduzzasztja a Kassai tér környékén a Nagy Lajos király útját, az Ungvár utcát és a SzÅ‘nyi utat. Mivel mindezen útvonalakat a BKV Rt. viszonylatai használják, a járművek reggelenként 5-20 perces idÅ‘veszteséggel közlekednek.

A térségben szükségessé vált tehát a tömegközlekedés előnyben részesítése, melynek megvalósításához a következő konkrét javaslatokat tesszük:

1., A Kassai téri felüljárón a Károly körút felé tartó 74-es trolibusz felsÅ‘vezetékének áthelyezése szükséges annak érdekében, hogy a SzÅ‘nyi út felé kanyarodó trolik ne kényszerüljenek az M3-as autópálya által feltorlasztott szélsÅ‘ sávban lépésben haladni. A felsÅ‘vezeték áthelyezése lehetÅ‘vé teszi a troliknak, hogy a belsÅ‘ sávban közlekedjenek – akárcsak az infrastruktúrához nem kötött 25-ös autóbusz – ezzel megspórolva akár 4-6 perc menetidÅ‘t is.

A trolibuszok felsővezetékének áthelyezése máris sokat segíthet a 74-esek közlekedésén., Kassai tér, Budapest (forrás: VEKE)

A trolibuszok felsővezetékének áthelyezése máris sokat segíthet a 74-esek közlekedésén., Kassai tér, Budapest (forrás: VEKE)

2., Mivel a Millenniumi híd felújítása idején a fenti megoldás csak mérsékelné, de nem oldaná meg a problémát, javasoljuk, hogy a Kassai téri felüljárón az M3-astól a Nagy Lajos király útja felé haladó belső sávot a jelenlegivel ellentétes irányban tömegközlekedés számára használható forgalmi sávként jelöljék ki, és így buszsávként működjön a Kassai tér felől a Szőnyi út irányában. A felüljárón jelenleg kialakított Nagy Lajos király útja felé tartó két sáv nincs kihasználva, a forgalom a nap minden időszakában elenyésző a másik irányhoz képest. A buszsáv kialakítása időbeli veszteséget az ellentétes irányban haladó személygépkocsi-forgalomnak tehát nem okoz. A buszsávot nem csak a 25-ös busz és a 74-es és a 74A trolibuszok, hanem a 32-es és a 132-es gyors autóbuszok is használhatnák, ha forgalmi torlódás esetén a Szőnyi út érintésével közlekednek.

A Kassai téren az egyik Erzsébet királyné útja felé vezető sáv buszsávvá alakítását kezdeményeztük., Kassai tér, Budapest (forrás: VEKE)

A Kassai téren az egyik Erzsébet királyné útja felé vezető sáv buszsávvá alakítását kezdeményeztük., Kassai tér, Budapest (forrás: VEKE)

Ennek a dugónak a kikerülésére javasoltunk buszsávot a Kassai téri felüljáróra., Kassai tér, Budapest (forrás: VEKE)

Ennek a dugónak a kikerülésére javasoltunk buszsávot a Kassai téri felüljáróra., Kassai tér, Budapest (forrás: VEKE)

3., Kezdeményezzük az Ógyalla tér után a SzÅ‘nyi út egyirányúsítását a BVSC irányában olyan forgalomtechnikai megoldással, hogy a jelenleg BVSC felé haladó személygépkocsiknak fenntartott sáv buszsávként működjön tovább, a jelenlegi ellentétes irányú forgalmi sáv pedig váltson irányt, és a BVSC pálya felé tartó gépkocsiforgalom számára legyen fenntartva. Az egyirányú szakasz a BVSC elÅ‘tti, az M3-asra vezetÅ‘ „S” kanyarig tartana, onnan megmaradhatna az eredeti közlekedési rend. A korlátozás a kizárólag a Teleki Blanka utca felÅ‘l a SzÅ‘nyi útra balra kanyarodó forgalmat érinti, jelenleg ez minimális, hisz a rákosrendezÅ‘i sorompó felÅ‘l érkezÅ‘ forgalom egy kis részét jelenti csak. Az ilyen irányú forgalom a lezárást követÅ‘en a Teleki Blanka utcáól a SzÅ‘nyi útra jobbra kanyarodással, majd a Mexikói úti buszvégállomás – Amerikai út – M3-as szervízút – Kassai téri felüljáró útvonalon vezethetÅ‘ el minimális többletúttal, ez a kompromisszum a tömegközlekedés járműveinek elÅ‘nyben részesítéséhez álláspontunk szerint felvállalható.

Az M3-as autópályán kialakuló dugó a környék szinte összes útját feltorlasztja, nem kímélve a tömegközlekedés járműveit sem., M3, Budapest (forrás: VEKE)

Az M3-as autópályán kialakuló dugó a környék szinte összes útját feltorlasztja, nem kímélve a tömegközlekedés járműveit sem., M3, Budapest (forrás: VEKE)

A fenti intézkedések életbeléptetésével tehát valóban megvalósulhatna a térségben közlekedÅ‘ viszonylatok zavarmentes közlekedése a reggeli csúcsidÅ‘szakban, így akár a hídfelújítás idején tapasztalható menetidÅ‘khöz képest 20 perc idÅ‘nyereség is elképzelhetÅ‘, de józan becslésként 5-15 perc menetidÅ‘megtakarítás az év bármely idÅ‘szakában is becsülhetÅ‘ – a felújítástól függetlenül is.

A trolivezeték áthelyezésével és a buszsávok kijelölésével az Ógyalla téri szűk keresztmetszetet kivéve a Kassai tértől a BVSC-ig valamennyi BKV viszonylat elkülönített tömegközlekedési sávban tudna haladni, a megoldás a Kassai téren történő trolivezeték beljebb helyezésének költségén túl jelentősebb forrást nem igényel, hiszen útátépítésre nem, csak forgalomtechnikai módosításokra van szükség. A megoldás révén nem csökkenne az M3-as autópálya, a Szőnyi út és a Kassai téri felüljáró Belváros irányú áteresztőképessége, tehát nem kell még nagyobb dugótól tartani az autópálya bevezetőszakaszán.

Javaslatainkat eljuttattuk a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályára és a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottságának részére.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *