VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A kelet-nyugati (kettes) metróvonal és a gödöllői HÉV összekötése

2005-10-12
By

Elkészült egyesületünk tanulmánya. A műszaki feltételek elemzésén túl a projekt gazdasági elemzését is elvégeztük. Az eredmények önmagukért beszélnek.

M2+GHÉV embléma (forrás: VEKE)

M2+GHÉV embléma (forrás: VEKE)


2005. október 12-én Egyesületünk sajtótájékoztatón mutatta be a kettes metró és a gödöllői HÉV összekötéséről született tanulmányt, amelyett Demszky Gábor főpolgármesternek és a BKV Rt. vezérigazgatójának is megküldtünk.

Vitézy Dávid ismerteti az elképzelést a Centrál Kávéházban tartott sajtótájékoztatón., Budapest (forrás: VEKE)

Vitézy Dávid ismerteti az elképzelést a Centrál Kávéházban tartott sajtótájékoztatón., Budapest (forrás: VEKE)

A tömegközlekedési hálózattal szemben támasztott egyik legfontosabb elvárás az eljutási idők leszorítása, ezért minden lehetőséget meg kell ragadni az átszállások számának csökkentésére és a gyorsaság növelésére. Ez a világszerte felismert kívánalom megköveteli a ma különálló metró- és HÉV-hálózat egységesítését.

E célkitűzés jegyében született a kettes metró és a gödöllői HÉV összekötésének terve, melyet az illetékes döntéshozók és tervezők felé megküldtünk, s mely ez év júniusában a VEKE kezdeményezésének megfelelően bekerült Budapest Középtávú Városfejlesztési Koncepciójába, a Podmaniczky-programba is. Ez a fejlesztés a XVI. kerület és részben a szomszédos kerületek, valamint számos agglomerációs település (Csömör, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő) számára biztosítja a belváros gyors, megbízható, átszállásmentes és kényelmes elérését. Az önálló HÉV-üzem megszüntetése egyébként is kívánatos, hiszen a szintén felszíni külső szakaszokkal tervezett, Budapest másik három HÉV-vonalát magába olvasztó Észak-déli Regionális Gyorsvasút (ötös metró) elkészülte után a gödöllői HÉV-vonal az egyetlen ilyen üzem maradna a fővárosban.

A tanulmány INNEN tölthető le (500kB PDF).

A kettes metró és a gödöllői HÉV összekötése után előálló metróvonal egy lehetséges megállókiosztása (forrás: VEKE)

A kettes metró és a gödöllői HÉV összekötése után előálló metróvonal egy lehetséges megállókiosztása (forrás: VEKE)

Míg ma egy gödöllői lakos háromnegyed óra alatt az Örs vezér terére jut el, addig az új, Gödöllőig kijáró kettes metróval a jövőben ennyi idő alatt a Deák Ferenc térre is beutazhat, így a metró a személyautóval is versenyképes szolgáltatást nyújt a külvárosokban élőknek.

Mennyibe kerül a beruházás?

Jelenleg a járművek, valamint a HÉV-vonal infrastruktúrájának állapota miatt a járműcsere, illetve a HÉV teljes rekonstrukciója elkerülhetetlen, ezeket a BKV 2007-re tervezi; a kettes metró járműcseréje pedig már folyamatban van. A szükségből erényt kovácsolva a rekonstrukció kiegészíthető azokkal a – relatíve olcsó – fejlesztésekkel, melyek a két vonal egységes használatát lehetővé teszik. Így az új járművek beszerzésén és az egyszerű felújítás költségein felül mintegy tízmilliárd forintos többletberuházással válhat a gödöllői HÉV a kettes metró külső szakaszává.

A projekt ráadásul igen esélyes lenne az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatására, ahol akár 90%-os vissza nem térítendő támogatást is kaphat. Az önrész várható költsége elenyésző az elérhető haszonhoz képest, amely éves szinten – csupán a megtakarított időt és az üzemi költségek változását beleszámítva – nemzetgazdasági szinten több mint egymilliárd forint.

Műszaki részletek és ütemezés

A korszerű felújítás és a vonalak Örs vezér tere alatti fizikai összekötése után kizárólag arra van szükség, hogy olyan új járműveket szerezzünk be, melyek mind a metró-, mind a felsővezetékes HÉV-szakaszon közlekedni tudnak. Erre számos működő példa található (Rotterdam, Milánó, London). A szintén mai HÉV-vonalakat felhasználva tervezett Észak-déli Regionális Gyorsvasút (5-ös metró projekt) megvalósítása nagyon hasonló technikai feltételeket igényel, így a jelenlegi fejlesztés ideális terepe az erre való felkészülésnek is.

A rotterdami 2-es metróvonal egy alsóvezetékes, harmadik sínes szakaszon, Schiedam Troelstralaan, Rotterdam (forrás: www.railfaeurope.net, Eddy Konijnendijk)

A rotterdami 2-es metróvonal egy alsóvezetékes, harmadik sínes szakaszon, Schiedam Troelstralaan, Rotterdam (forrás: www.railfaeurope.net, Eddy Konijnendijk)

A rotterdami 2-es metróvonal külvárosi,

A rotterdami 2-es metróvonal külvárosi, “HÉV-szerű” szakasza, felső áramszedős üzemmel, útátjáróval, Nieuw Verlaat, Rotterdam (forrás: www.railfaneurope.net, Leen Dortwegt)

A HÉV rekonstrukciója és járműcseréje 2-3 éven belül aktuális és halaszthatatlan, az új metrójárművek beszerzése pedig már folyamatban is van, október 15-én várható a metrójármű-tender előminősítési szakaszának lezárása. A sürgető határidők és a viszonylag alacsony többletköltségek lehetővé, illetve szükségessé teszik, hogy ez a fejlesztés rövidtávon, akár 2010-ig lefusson. A Budapest és agglomerációjának lakosságát szolgáló fejlesztés ellehetetlenítését jelenti, ha a BKV nem módosítja a metrójármű-tenderkiírás műszaki feltételeit, és a Podmaniczky-tervben vázolt fejlesztéssel ellentétesen a későbbi felsővezetékes üzemre csak nagy nehézségek árán átalakítható járműveket vásárol. A műszaki megoldás adott, a beszerzés költségéhez képest elhanyagolható többletköltségért a későbbi fejlesztésre alkalmas metrókocsik szerezhetőek be, a különbség az, hogy később felső áramszedő szerelhető rájuk.

Milyen hatásokkal jár az összekötés?

A megbízható, nagykapacitású, gyors és környezetbarát közlekedést biztosító metróvonal felértékeli a környező területeket, azokat az eddiginél lényegesen jobban bekapcsolja a Főváros vérkeringésébe. A színvonal ugrásszerű növekedésével az egyéni közlekedést használók táborából is utasok nyerhetők, ez évi többszázmillió forint pluszbevételt jelenthet az üzemeltetőnek, valamint részben tehermentesíti az Örs vezér tere környéki bevezetőutakat. Önmagában is rendkívül jelentős, bár kissé nehezebben számszerűsíthető pozitív hatás az utasok kényelme és időmegtakarítása a rövidebb és megbízhatóbb menetidő segítségével.

A sajtónak a tervezetet részletesen bemutattuk. Balról jobbra: Pongrácz Gergely témafelelős, Vitézy Dávid és Dorner Lajos elnökségi tagok., Budapest (forrás: VEKE)

A sajtónak a tervezetet részletesen bemutattuk. Balról jobbra: Pongrácz Gergely témafelelős, Vitézy Dávid és Dorner Lajos elnökségi tagok., Budapest (forrás: VEKE)

A várható uniós támogatást is figyelembe véve rendkívül kedvező ára és jótékony hatásai miatt a kettes metró és a gödöllői HÉV mihamarabbi összekötését, a terveztetés megkezdését és a járműbeszerzés korrigálását kérjük és javasoljuk.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *