VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Tovább bővül az éjszakai hálózat

2006-08-29
By

A Főváros Városüzemeltetési Bizottsága 2006. augusztus 28-i ülésén a Közlekedésfejlesztés munkacsoport által korábban kidolgozott korrekciós javaslatcsomag nagy részét elfogadta, több részletben azonban vita alakult ki a közlekedési társaság és a VEKE között.

A régi járatok kilencszázas utódjain is nőtt az utasforgalom a kiterjedtebb hálózat hatására., Nyugati tér, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A régi járatok kilencszázas utódjain is nőtt az utasforgalom a kiterjedtebb hálózat hatására., Nyugati tér, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)


Az éjszakai hálózat korrekciója

Mint ismeretes, a BKV a VEKE javaslatára és a Főváros megbízásából szervezte át a budapesti éjszakai hálózatot 2005 szeptemberében. Az új, átmérős viszonylatok, az egységes, 900-as mezőbe sorolt viszonylatszámok, valamint az ütemes, hangolt menetrend mind hozzájárultak ahhoz, hogy a budapestiek megkedvelték az új vonalhálózatot. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az éjszakai utazások száma átlagosan mintegy 150%-kal növekedett az átszervezés óta és több újonnan hálózatba kapcsolt vonalszakaszon tapasztalható bizonyos időszakokban, például hétvégén a 90%-ot is meghaladó kihasználtság (pl. az újonnan feltárt hegyvidéki területeken). A hálózatfejlesztés sikerességét az is mutatja, hogy az utasszám hétköznapokon a korábbi 22-24 ezerről 40 ezerre növekedett, szombati napokon pedig a korábbi mintegy 30-32 ezer helyett 56 ezer felszálló utast regisztráltak.

Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján számos módosító javaslatot dolgozott ki a VEKE, melyeket még hónapokkal ezelőtt eljutattunk a BKV-nak. Többszöri egyeztetés során alakult ki a végleges korrekciós csomag, azonban a VEKE néhány javaslata még nem került jóváhagyásra. A Városüzemeltetési Bizottság által elfogadott változtatáscsomagban szerepel néhány viszonylat megváltoztatása, illetve típuscsere, javarészt azonban a viszonylatokon belül történtek változások, többletmenetek indításával, illetve egyes menetek törlésével. Fontos elem, hogy az ütemes menetrendi rendszer szimmetriapontja (a járművek vonali találkozásának időpontja) 3 perccel eltolódik, 27/57-ről 00/30-ra, a „szebb” menetrendszerkezet miatt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egész rendszer +3 perces időeltolással működik majd, minden indulás tekintetében. Új viszonylat közlekedik majd 930-as, 963-as, 996-os és 999-es jelzéssel. Az október második felében bevezetésre kerülő változások részletesen az alábbiak:

901: 4-4 menet csak Bécsi út (Vörösvári út) és Közvágóhíd között közlekedik rövidített útvonalon. Oka: a Bécsi úti szakaszon együtt halad a 960-assal, ez pedig megtakarítási lehetőséget jelent. Közvágóhídtól a 0.21 és 1.51 közötti menetek rövidülnek, melyek Óbuda garázstól az 1.19 és 2.49 közötti menetek rövidülését és Bécsi úttól történő indítását jelentik.

906: pénteken és szombaton éjszaka 23.39 és 0.33 között 6 perces sűrűséggel közlekedik a mai 7-8 perces követés helyett, a buszokon tapasztalható zsúfoltság miatt.

907: szintén a zsúfoltság miatt napi két plusz csonkamenet indul 0.01-kor és 0.31-kor Rudas gyógyfürdőtől Örs vezér tere felé, valamint a 23.19-kor Móricz Zsigmond körtérről induló csonkamenet szintén innen indul. A 4.27-kor Etele térről közlekedő járat csak Baross térig közlekedik.

908: a Móricz Zsigmond körtérről eddig 23 órakor induló menet csak Gazdagrétről indul, helyette a 153-as gyors vonalán 23 órakor egy többletforduló kerül beiktatásra. A 0.30-kor Móricz Zsigmond körtérről induló csonkamenet Döbrentei térig közlekedik, meghosszabbított útvonalon.

909: pénteken és szombaton csuklós járművekkel közlekedik, zsúfoltságkezelési célból.

911: új csonkamenet indul Moszkva térről a Rózsadombra 0.16-kor.

914: az egyenletesség miatt a dél-pesti végállomástól 23.10-kor induló kocsi 23.03-kor indul.

921: a hegyi szakaszon tapasztalt nagy zsúfoltság kezelésére Moszkva térről 1.16-kor, Normafától 1.50-kor közlekedik egy betétjárati autóbusz.

923: a viszonylat nehezen tudja tartani fordulóidejét a mai menetrendben, ezért a késések megszüntetésére a vonalra egy többletjármű kerül beosztásra. Megtakarítást és a nappali hálózattal való jobb illeszkedést szolgáló változások továbbá, hogy a Dél-Pestről 22.45-kor induló kocsi csak a Nyugati pályaudvartól közlekedik Békásmegyer felé, a 3.15-kor induló kocsi azonban Bogdáni út helyett Békásmegyerig, a 3.45-kor induló pedig Bogdáni út helyett csak a Nyugati pályaudvarig jár. Dél-Pest irányába a Bogdáni úttól 22.57-kor induló menet törlésre kerül, a 23.27-kor induló kocsi pedig Nyugati pályaudvartól indul.

930: új viszonylat Újpest jobb kiszolgálása érdekében szolgálati járat bevonásával. Újpest-Központ – Megyer, Szondi utca között közlekedik, Újpestről 0:36-kor, 1:06-kor, 2:06-kor és 3:36-kor.

931: az Örs vezér teréről Deák Ferenc tér felé 23.21-kor és 0.21-kor induló kocsik már Nagyicce, HÉV-állomástól szállítanak utast.

938: a Csepelről 1.17-kor induló kocsi 2.20-kor indul, az egyenletesség érdekében.

952: az alacsony kihasználtság miatt egy forduló törlésre kerül, így a Dél-Pestről 1.17-kor, és Csepelről 1.57-kor induló kocsi nem közlekedik.

956: Moszkva térről 0.18-kor is indul autóbusz, többletmenetként Hűvösvölgy felé.

956A: új viszonylat a garázsmenetek meghirdetésével. Az 56-os gyors eddigi hajnali és esti, minden megállóban megálló menetei is ezen viszonylatszámmal közlekednek ezentúl.

960: Óbudáról 1.54-kor, Móricz Zsigmond körtérről 2.03-kor is indul autóbusz.

963: új viszonylat a nagykovácsi szolgálati járat bevonásával Hűvösvölgy – Adyliget között napi 4-4 menettel (Hűvösvölgyből 0:03, 1:03, 2:33, 3:33 indulásokkal).

966: a Deák térről 0.35-kor induló kocsi Soroksárig közlekedik, az az utáni három menet csak Gubacsi úttól indul, illetve visszafelé odáig közlekedik. A XXIII. kerületi Önkormányzat közbenjárására e három menetből kettő Millenium-telepig közlekedik.

979-979A: péntek és szombat éjszaka csuklós járművek közlekednek.

992: a Cinkota, HÉV-állomástól 0.30 helyett 1.03-kor indul.

996: új viszonylat szolgálati járat bevonásával Újpest-Központ – Cinkota, autóbuszgarázs között. Cinkotáról 23:34-kor, 0:04-kor, 0:34-kor, 1:04-kor és 2:34-kor indul, míg Újpestről 2:35 és 4:05 között 30 percenként.

999: új viszonylat szolgálati járat bevonásával Kispest, Határ út – Templom tér között napi 5 indulással (Határ útról 0.06 és 4.16 között indul).

A fenti, elfogadott változtatáscsomag teljes egészében a BKV és a VEKE által egyeztetett, közösen jóváhagyott változtatásokat tartalmazza, a bizottsági ülésen kiegészítve a 966-os járat két járatának meghosszabbításával, ami nyilvánvaló többletteljesítményt igényel.

A VEKE további javaslatai

A VEKE a korábban közzé tett további korrekciós javaslatait képviselte, de mindegyik változtatás bevezetésére már láthatólag nem volt mód. A korábbi közös egyeztetéseken konszenzusosnak tűnő javaslatok közül is kimaradt azonban néhány a végleges előterjesztésből, ezért ezeket a bizottsági ülésen javasoltuk elfogadásra. A BKV határozott, míg a Főváros passzív ellenállást mutatott, ezért ezek a további fejlesztési javaslatok nem kerültek elfogadásra, a bizottság úgy határozott, hogy „a következő ciklusban, majd novemberben visszatérnek rá.”.

911-931 összekötés: tekintve, hogy az elfogadott változtatási csomag tartalmazza ugyan a 911-es és 921-es járatok vonalán a 120 perces követési időköz csökkentését egy-egy többlet csonkamenettel az üzemidő első felében, a VEKE nem tartja elfogadhatónak, hogy a hálózat átmérős elvével ellentétesen a Moszkva térről csonkamenetekkel biztosítsák a szolgáltatás bővítését. Ezzel ugyanis többletátszállásra kényszerítik az utasokat, valamint átláthatatlanná teszik a rendszert, ráadásul nem valósul meg a sűrítés az éjszaka egészében. A VEKE javaslata szerint egész éjszaka 60 perces ütemmel közlekedne a 921-es járat, míg a 911-es helyett a 931-es látná el a Rózsadombot a Nyugati érintésével. Így továbbra is átmérős járatok látnák el egész éjszaka a budai hegyvidéket, valamint a 911-es szerencsétlen „tekergései” helyett a 931-es közvetlenül a Margit híd felől kötné be a Rózsadombot a hálózatba. Tekintve, hogy a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese, Menyhért László az ülésen hiányos felkészültsége folytán még azzal sem volt tisztában, hogy az eredeti előterjesztés mit tartalmaz és ezért szükségtelennek nevezte a hegyvidéki területek kiszolgálásának bárminemű javaslatát, nehéz volt érdemi szakmai vitát folytatni. Így a 911-931 összekötés nem került elfogadásra.

979 hosszabbítása: az Egressy út – Vezér utca térsége az utóbbi években jelentősen beépült, azonban az éjszakai hálózatból sajnálatosan kimaradt, így jelenleg csak jelentős gyaloglással érhető el a terület. További probléma, hogy Újpalota déli részén nincsen éjszakai közlekedés a nagy laksűrűség ellenére sem. A 973-as járat a lakótelepet csak kelet-nyugati irányban szeli át. E két problémát együttesen tudná kezelni a 979-es járat Újpalotáig történő meghosszabbítása, mely a hálózat sajátosságaiból adódóan könnyen megoldható lenne. A járat minden egyes kocsija ugyanis nem kevesebb, mint 46 percet áll minden fordulóban a Bosnyák téri végállomáson. Ezen idő alatt könnyedén meg tudná tenni a busz az újpalotai útját is, ez ráadásul sem a járművezetői órában, sem a kiadott kocsiszámban nem jelent többletet, csupán üzemanyagban és kocsifutásban. Többletköltség-igénye így a BKV által hangoztatott 400 Ft/km költségnek mintegy harmadából fedezhető lenne. A BKV főosztály-vezetője, Bősze Sándor azon véleményének is hangot adott, hogy Újpalota számára a 973-as kiszolgálása elégséges, ezért végülis nem támogatták a javaslatunkat. Így tehát továbbra is 46 percet fog állni a 979-es a Bosnyák téren, az utasok pedig sétálhatnak.

937-es járat beindítása: a táborhegyi térség jobb kiszolgálása érdekében a 901-es Bécsi útig rövidített csonkameneteiből az egyik 937-es jelzéssel közlekedne az 1 és 2 óra közötti időszakban. A 901-es buszok visszaindulásai változatlanok, így abban az időben, ami az Óbuda autóbusz-garázshoz történő eljutáshoz elegendő, megoldható lenne a járat fordítása. Teljesítménytöbbletét a 137-es busz hétvégi 20 perces követésének kiterjesztésével lehetne megoldani a 15 perces követések rovására. Így azonban a járat hangolhatóvá válna a 10 percenként közlekedő szentendrei HÉV-vel. A bizottság nem értett gyet a táborhegyi térség kiszolgálásának szükségességével.

963 Nagykovácsiig történő meghirdetése: tekintve, hogy a Nagykovácsiba közlekedő, immár 963-as számmal részben meghirdetett szolgálati járat egészen az agglomerációs településig közlekedik, a VEKE abszurdnak tartja, hogy az utasokat Adyligetnél leszállítsák az autóbuszról. A BKV a település szerződéskötési kötelezettségének elmaradását hangoztatja, a javaslat elutasításával azonban a nagykovácsi lakosok számára ellehetetlenül az éjszakai hazajutás. A javaslat nulla forint többletráfordítással megvalósítható lenne, hisz a szolgálati járat ezután is kimegy Nagykovácsiba, az utasokat azonban csak a jóindulatú járművezetők viszik majd haza, pusztán azért, mert Nagykovácsi nem hajlandó fizetni a BKV-nak a nappali 63-as nyújtotta szolgáltatásért.

A nappali járatok üzemidejének korrekciója

A VEKE által a korrekciós csomagban javasolt és a BKV-val egyeztetett nappali üzemidőkorrekciók az alábbiak szerint kerültek elfogadásra:

3-as autóbusz: Móricz Zsigmond körtérről 23:00 helyett 23:10-kor, míg Chinointól 23:20 helyett 23:25-kor indul az utolsó jármű.

23-as autóbusz: többletforduló kerül beiktatásra, Ady Endre térről 23:00-kor és Boráros térről 23:30-kor

50-es autóbusz: a 3-as autóbuszhoz való csatlakozás miatt 5 perccel később, 23:15-kor indul Camponától utoljára.

53-as autóbusz: 908-ashoz való csatlakozás miatt 10 perccel később, 23:20-kor indul utoljára a Móricz Zsigmond körtérről.

58-as autóbusz: a 3-as autóbuszhoz való csatlakozás miatt 7 perccel később, 23:25-kor indul Savoya Parktól utoljára.

69-es autóbusz: 10 perccel később, Rákoskeresztúrról 23:10-kor, Pécelről 23:30-kor indul utoljára.

150-es autóbusz: a 3-as autóbuszhoz való csatlakozás miatt 5 perccel később, 23:08-kor indul Törley térről utoljára, és ugyanígy, 23:17-kor Arany J. úti lakótelepről vissza.

153-as gyors autóbusz: egy többletindulás Móricz Zsigmond körtérről 23:00-kor.

159-es autóbusz: a 979-essel való párhuzamosság miatt a 23:45/23:57-es forduló törlésre kerül, Szent Imre térről 23:05-kor indul utoljára és 23:17-kor vissza.

193-as autóbusz: Szinyei Merse utcából 10 perccel később 23:23-kor, Pestszentimréről 5 perccel később 23:30-kor indul utoljára.

1A villamos: a hétvégi 4:15-ös Népligettől történő indulás meghirdetésre kerül.

76-os trolibusz: 23:52-kor meghirdetett garázsmeneti csonka Jászai M. térről, a 76-os vonalán.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *