VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Az ország legnagyobb autóbuszgyárát avatta fel a Credo Mosonmagyaróváron

2008-01-21
By
A CREDO új típusa, a LH12, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: veke.hu)

A CREDO új típusa, a LH12, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: veke.hu)


10600 m2 területű, új autóbuszgyártó-csarnokot avatott fel a Kravtex Kft. és a Kühne Zrt. Mosonmagyaróvárott.

Az új épületben az eddigi gyártástól eltérően az alapanyagtól az utolsó csavarig elkészülhetnek a Credo autóbuszok, amelyek palettáját egy újonnan bemutatott, 12 méteres, LH 12 fantázianévre hallgató Intercity modell is gazdagítja. Mindemellett a Kisalföld Volán Zrt. részére ünnepélyesen átadták az ötszázadik autóbuszt. Az eseményen jelen volt Kiss Péter kancelláriaminiszter, Stipkovits Pál volt-, és Szabó Miklós jelenlegi mosonmagyaróvári polgármester. Egyesületünk is jelen volt az avatáson.

Az új magyar autóbusz

A Kravtex kereskedelmi Kft. 1992-ben alakult. Profilja ekkor az orosz piacról hirtelen kivont magyar termékek, Ikarus autóbuszok és Rába fődarabok exportja volt. A cég 1994-ben kezdett bele a buszfelújításba, a BKV Rt. leselejtezett Ikarus 280-as autóbuszait újította fel és juttatta el a volt Szovjetunió országaiba. A cég alapítója és ügyvezetője, Dr. Krankovics István 1997-ben többségi tulajdont vásárolt első munkahelyének részvényeiből, a bajban lévő Kühne Mezőgazdasági Gépgyárból. A nagy múltú mosonmagyaróvári gyár a Rábából való kiválás után fizetésképtelenné vált, és jövője veszélybe került. Krankovics felkarolta a vállalatot, és 1999-ben, amikor cége a cseh SOR Libchavy cégtől licencet vásárolt és elkezdte az autóbuszgyártást, a mezőgépgyárat is bevonta a termelésbe.

A Kühne Zrt eredeti termékei a mezőgazdasági gépek, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

A Kühne Zrt eredeti termékei a mezőgazdasági gépek, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Az első CREDO midibusz, még KRAVOLA névre hallgatott, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Az első CREDO midibusz, még KRAVOLA névre hallgatott, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

A Credo autóbuszok kezdetben elővárosi és távolsági 9,5 és 11 méteres hosszúságban készültek. Azonban a piaci igények nem tendáltak a midibuszok felé, így a Kravtex kifejlesztette a közösségi közlekedésben leggyakrabban használatos méretű autóbuszokat is. 2005-ben bemutatták először a normálpadlós EC 12-t és testvérét az IC 12-t, majd az alacsony belépési szintű és 65%-ban alacsonypadlós BN 12-t. 2005 végére bemutatásra került a csuklós BN 18 is, amely 80%-ban alacsonypadlós. Ezek az autóbuszok a licenc tervek felhasználásával, a SOR-ral együttműködésben ugyan, de önálló termékként kerültek kifejlesztésbe.

Azok a bizonyos kis kerekek

A Kravtex a 2005-ös volán tender-győzelem óta éves termelését megkétszerezte. 2006 óta csak 12 és 18 méteres modelleket gyártottak. Az EC 12 és IC 12, központi tender-győztes modellek teszik ki a termelés nagy részét. Az autóbuszok rengeteg kritikát kaptak, elsősorban a kisméretű, ekkora járműveknél szokatlan 19,5” méretű felnik miatt. Papíron a 194 kW teljesítményű, 5880 cm3 lökettérfogatú motorok sem számítanak erősnek. Azonban a Credo autóbuszok önhordó szerkezetűek, és – többek között a kisebb kerekekhez tartozó kisebb futómű miatt – a vetélytársaknál jóval könnyebb felépítésűek. Ezért az elővárosi/városközi autóbuszok menetdinamikája teljesen rendben van, és jóval kevesebbet fogyasztanak a konkurencia autóbuszainál.

CREDO IC 12, román exportra, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

CREDO IC 12, román exportra, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

A városi/elővárosi alacsonypadlós modellek terén már nem ilyen egyszerű a helyzet. A mai előírásoknak teljesen megfelelő BN típuscsalád a kisebb méretű kerekekből adódó könnyebb futómű és rugózatlan tömeg, valamint az önhordó felépítésből származó súlynyereség ugyanazokat az előnyöket hordozza, mint az elővárosi típuscsalád esetében. Azonban a futómű teherbírásának határt szab az abroncsok teherbírása, emiatt az első túlnyúlást nem lehetett 2330 mm fölé növelni, ezért elöl csak keskenyebb, 950 mm szabad szélességű első ajtónak jutott hely (akárcsak a hajtott tengely mögött a normálpadlós résznél), amely nincs jó hatással az utas áramlásra. Ezt tetézi a SOR felfüggesztés a konkurenciához képest nagyobb benyúlása a járófolyosóba, valamint a Credo buszok a megengedettnél 25 mm-rel keskenyebb, 2525 mm széles felépítménye.Az eddig elkészült BN és EN járművekben nincsen légkondicionáló berendezés és légcsatorna sem, bár a gyár szerint igény esetén beépíthető. A csuklós modell ráadásul egy kicsit alulmotorizált a 194 kW-os Iveco motorjával: az üres busszal még nincs probléma, de ha tele van, a gyenge motor már szenvedhet a maximum 25 tonnás összgördülőtömegű kasztni mozgatásával, főleg, ha működik a légkondicionáló.

Az alacsonypadlós városi típusokat a BKV Zrt. is letesztelte az ősszel. A vártnál jóval pozitívabb konklúzióval zárult a teszt, a BN 18 a 7-es vonalon is megállta helyét. A BKV és a VEKE egybehangzó véleménye szerint néhány módosítással akár elképzelhető lenne a járművek rendszeres közlekedtetése Budapesten. Ezen módosítások közé tartozna a légkondicionáló berendezés légcsatornával, az ajtófék, a zárt vezetőfülke, az elektronikus utastájékoztató, az erősebb motor (a jelenlegi 194 kW-s motornak létezik egy erősebb, 220 kW-s változata is, esetleg szóba jöhetne a 7,8 literes Iveco Cursor motor is), plusz a budapesti rendszerű „engedélyezős” ajtónyitás. A keskenyebb ajtók nem jelentenének gondot, ha lehetőség lenne egy ötödik ajtó beépítésére is. Mivel a testvércég SOR NB 18-as modellje ezt a megoldást alkalmazza, nem tartjuk elképzelhetetlennek a Credon sem.

Az LH 12-es típusú autóbusznak csak a külseje volt kész a rendezvény idején. Sem motor, sem váltó, sem ülések nem voltak benne, és a belső burkolatok, valamint a légkondicionáló berendezés is hiányzott. Az új formaterv azonban vonzotta a tekinteteket. Véleményünk szerint a többi modellhez hasonlóan ez is megosztó lesz, de pozitív, hogy végre valami komoly változást láthatunk, kiemelve a szép lámpatestet, a lassan elavuló homlokfalon.

A CREDO új típusa, a LH12, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: veke.hu)

A CREDO új típusa, a LH12, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: veke.hu)

Az vállatcsoport tulajdonosa beszédjében kiemelte, hogy ez a design irányadó a többi autóbusz újabb változataihoz. Jó hír továbbá, hogy ez a modell már a legerősebb Iveco Tector motorral készül, és rendelhető lesz ZF előválasztós váltóval is.

Összegzésképpen a Credo típusú autóbuszok annak ellenére, hogy a multinacionális cégek termékeivel nem vehetik fel a versenyt, jóval alacsonyabb üzemeltetési költségük és áruk miatt, és nem utolsó sorban magyar termékként, a bruttó hazai termék növelőjeként és több száz ember megélhetésének biztosítójaként jó alternatívát jelentenek a – sokszor súlyos – pénzügyi gondokkal küzdő magyar volánvállalatoknak. A többi Európai Uniós országtól eltérően Magyarországon sajnos jelenleg nincs hagyománya a hazai termékek előnyben részesítésének. Pedig akár keleti szomszédainktól is példát vehetnénk: Romániában Daciával járni jó hazafiságot jelent.

Az ünnepségről

Az új csarnok, amint azt feljebb említettük, az autóbuszok teljes gyártási folyamatát képes magába fogadni. A vázgyártó és az összeszerelő részt egy festőüzem választja el egymástól. Az ünnepség az összeszerelő részben került megrendezésre. A Kravtex Kft. és a Kühne Zrt. is kiállította saját termékeinek egy részét: a csarnok jobb oldalán piros-feketére festett Kühne mezőgépek kaptak helyet, köztük egy új fejlesztésű is, demonstrálva, hogy a Kühne a mezőgazdaságot sújtó nehéz gazdasági helyzetben is a felszínen tud maradni. Az üzem másik oldalán került kiállításra a fentebb már bemutatott félkész Credo LH 12, egy, a Kisalföld Volán szolgálataiban álló BN 12, egy IC 12, valamint az első Credo típusú autóbusz, amely még Kravola néven gördült ki a gyárból, egy IC 9,5. A rendezvény bevezetéseképpen a Kühne ZRt. fúvószenekara játszotta el a himnuszt. Majd Varga János, a Kühne vezérigazgatója mondta el ünnepi beszédét, ezután kapott szót Dr. Krankovics István, aki a színpadra szólította Pócza Mihályt, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatóját, hogy átadja neki az ötszázadik Credo autóbusz, egy csuklós BN 18 kulcsait.

Az 500. busz egy csuklós BN18-as..., Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Az 500. busz egy csuklós BN18-as…, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

...tulajdonosa a Kisalföld Volán Zrt., Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

…tulajdonosa a Kisalföld Volán Zrt., Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Eközben a gyár sofőrje be is hozta az autóbuszt a színpad elé. A Kravtex Kft. összesen egymillió forintnyi összeget adott át a Kisalföld Volánon keresztül azon sofőröknek, akik több, mint százezer kilométeren vezettek Credo típusú autóbuszt. Ezen sofőrök közül a három legtöbb Credoban vezetett kilométert maguk mögött tudó gépkocsivezetők meg is jelentek, hogy személyesen vegyék át ajándékukat. Majd Kiss Péter kancelláriaminiszter kapott szót. Ezután a három politikus dr. Krankoviccsal együtt jelképesen elvágta a vázgyárat a rendezvény színhelyéül szolgáló összeszerelő üzemtől elválasztó nemzetiszínű szalagot, majd körbejárták a vázgyárat, valamint a modern festőüzemet, ahol éppen EC, IC és BN 12-es modellek készültek. Majd állófogadás következett az összeszerelő üzemben.

Már munka is folyt a csarnokban, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Már munka is folyt a csarnokban, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Egy leendő BN12-es vázállapotban, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Egy leendő BN12-es vázállapotban, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Varga János hangsúlyozta: az új vázgyártó csarnok immár folytonos technológiai sorral rendelkezik, teljes kiterjedésében daruzott és a hőszigetelése is lényegesen jobb, mint annak a száz éves épületnek, ahol eddig készültek az autóbuszok. A Kravtex Kft. eddigi éves kapacitása nem haladta meg a kétszáz autóbuszt, azonban a közel másfél milliárd forintba kerülő beruházással – amely egy részét saját forrásból, egy részét kedvezményes állami hitelből valamint vissza nem térítendő támogatásból teremtette elő a két cég – a kapacitás évi ötszáz darabra növekedett, ami több műszakban való foglalkoztatással még tovább (három műszakban 1000 busz gyártása az éves kapacitás) növelhető. Fontos megjegyeznünk azonban, hogy az új csarnoknak jelenleg csak a vázgyártó részlegét használják, az összeszerelés továbbra is Győrött folyik, bár az autóbuszvázak magasabb készültségi szinten kerülnek a győri üzembe.

Az gyár felavatása, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Az gyár felavatása, Kühne Zrt., Mosonmagyaróvár (forrás: VEKE)

Dr. Krankovics Istvánt Dorner Lajos alelnök kérdezte az üzemmel járó kockázatvállalásról, hiszen nagy értékű beruházásról van szó. Dr. Krankovics válaszában elmondta, hogy bízik az autóbuszokkal történő tőkeemeléses Volán-privatizációval megnyíló lehetőségekben, és hogy kapcsolatai a volt Szovjetunió utódállamaiban reményei szerint még mindig felhasználhatóak.

Egyesületünk örömét fejezi ki, hogy a magyar autóbuszgyártás e talán fontos fejezeténél jelen lehetett, és bízik abban, hogy az egykor virágzó, több mint tízezer darabos termelés virágkorából az új autóbuszüzem visszahoz egy szeletet.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *