VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Fantomvonatok, több pénzből sokkal rosszabb vasúti közlekedés: MÁV 2009

2008-12-13
By

Szisztematikus szétverése folyik a magyar vasúti közlekedésnek, melyhez a Kormány tisztségviselői, a közlekedési miniszter és államtitkára is asszisztál, országgyűlési megszólalásaik alapján. A 2009. évi MÁV-menetrend utasellenes és rossz, ráadásul a vonatközlekedés változásairól az utasok megfelelő tájékoztatást sem kaptak – tovább folytatódik tehát a modern Európa legrosszabb vasúttársaságának lezüllése.

 (forrás: Müller Péter)

(forrás: Müller Péter)


A MÁV szombati nyilatkozata, melyben bagatellizálni próbálják a vasúti menetrend hatásait, félrevezeti és megtéveszti az utasokat. Ráadásul, a vasúton utazóknak még tájékozódni is alig van lehetőségük: a nyomtatott menetrendek még a menetrendváltás előtt egy nappal sem kaphatóak, az internetre pedig mindössze néhány napja kerültek fel az új menetrend adatai – persze hibásan.

Az új vasúti menetrend (előző közleményünket a menetrend részleteiről lásd ITT) a legócskább szocialista tervgazdálkodás elvei alapján készült: a vasúti közlekedés teljesítményének mérésére alkalmas egyik mértékegységben (vonatkilométer) a közlekedési miniszter teljesítménykorlátot rendelt el. Nem számít, hogy a MÁV költségei nem csökkennek arányosan a teljesítmény csökkentésével. Nem számít, hogy a vonatkilométerek csökkentését a MÁV olyan kozmetikázással éri el, amelyben a menetrendben megszűnt vonatok ugyan nagyrészt közlekednek, csak épp utasok nélkül, szerelvénymenetben, fantomvonatként. Nem számít, hogy a fantomvonatok közlekedése nyomán a bevételek csökkennek (hiszen ezeken a vonatokon eddig utasok utaztak, akár több ezer forintos IC-jegyeket megváltva), ugyanakkor a költségek csökkenését nem tudják bemutatni. Nem számít, hogy a csalásra és hazugságra épülő új vasúti menetrend hiányosságait minden szakember látja és a bevezetést követően a titkolózás ellenére minden vasúton utazó is látja majd. Molnár Csaba miniszter és Puch László államtitkár képesek kiállni agyrémük mellett, annak ellenére, hogy már a MÁV vezérigazgatója is elismerte egy interjújában – bár ismét bagatellizálva a rombolás mértékét – a szolgáltatási színvonal csökkenését és a dunántuli ütemes menetrend bevezetésének elmaradását, ezzel épp Molnár és Puch állításait cáfolva.

A 2009-es MÁV-menetrend mindent elmond a kormány közlekedés iránti érzékenységéről, hozzáértéséről. Kevesebb vonat, kevesebb utas, de mindehhez több állami támogatás, nagyobb MÁV-költségvetés, és persze ebből következőleg nagyobb, egyéb célokra fordított összegek, százmilliárdok társulnak. A botrányt pedig titkolózással, elhallgatással, az utasok hiányos tájékoztatásával és mellébeszéléssel próbálják leplezni.

A VEKE álláspontja egyértelmű: az ország teljes területén be kell vezetni az ütemes menetrendet, ennek köszönhetően ésszerű jármű- és személyzetbeosztási rendet lehet kialakítani. Így lehet jobb vasúti közlekedést csinálni, több utast a vonatokra vonzani és mellesleg a kiszámítható menetrendi tervezésnek köszönhetően még pénzt is megtakarítani. Talán nem véletlen, hogy rajtunk kívül Európában szinte mindenki így csinálja, Csehország Németország, Ausztria, Svájc és Franciaország is.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *