VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

A 29-es villamos, a „BNV-járat”

2005-10-21
By

… vagyis az volt, amíg lába nem kelt a felsővezetéknek az önálló szakaszon. A vásárközpont legkönnyebb és legkézenfekvőbb megközelítési módja így már évek óta teljesen ellehetetlenült, a jelenlegi eljutási lehetőségek pedig nem megfelelő színvonalúak a nagyszámú látogató kulturált elszállításához.

Később már Tatrákat adtak ki vásár idején a vonalra., BNV főbejárat, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Később már Tatrákat adtak ki vásár idején a vonalra., BNV főbejárat, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)


A járat története 80 évre nyúlik vissza. A város a régi Lóversenyteret „kinőve” 1925. május 10-én avatta fel az Új Lóversenyteret – a mai Kincsem parkot. 1925. október 4-én nyílt meg a BSZKRt. vonala – már akkor is 29-es számmal – a Rókus Kórház és a Lóversenypálya között. A viszonylat természetesen a menetrendben a „szükség szerint” besorolást kapta, lóversenynapokon közlekedett. 1933. augusztus 21-én vezették be az úgynevezett kisszakaszrendszert, melynek legfeltűnőbb eleme a jegy helyett egy gyűjtőperselybe dobható érme (kisszakasz-tantusz) használata volt . Az Új Lóversenytérre vezető viszonylat – lévén időszakos járat – „Nincs kisszakasz” táblával közlekedett.

A képen megfigyelhető a végállomás szerkezete; nagyvasúti pályaudvarhoz méltó 6 (!) vágányos forduló épült az akkor még állatvásártelepként szolgáló vásárváros mellett. Említésre érdemes, hogy ez a hat vágány egyáltalán nem volt túlzás; valóban jelentkezett ekkora igény a járatra! Sajnos a háború ezt a vonalat is károsította: 1944 szeptemberétől a vonal megszűnt.

Az Új Lóversenytérnél 1925-ben megépült villamos-végállomás: szükség is volt a hat vágányra!, Új Lóversenytér, Budapest (forrás: A főváros  tömegközlekedésének másfél évszázada)

Az Új Lóversenytérnél 1925-ben megépült villamos-végállomás: szükség is volt a hat vágányra!, Új Lóversenytér, Budapest (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada)

Lóversenynapokon a BLVV szerelvényei is kisegítették a hatalmas forgalmat., Új Lóversenytér, Budapest (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada)

Lóversenynapokon a BLVV szerelvényei is kisegítették a hatalmas forgalmat., Új Lóversenytér, Budapest (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada)

1945. május 21-én a vonalat ismét megnyitották változatlan útvonalon. A járat a Pongrác út megállónál tér le balra a 37-es vonalról, ezután egy lejtőn ér le a vasúti vágányokig, és keresztezi az ún. „Királyvágányt” (ez a különleges szerepű vasútvonal arra épült még a Monarchia idején, hogy a királyi vonat a Nyugati pályaudvar érintése és irányváltás nélkül juthasson el Bécsből Gödöllőre, a kastélyba). A felsővezeték-keresztezést igen szokatlan módon valósították meg; a vasúti személyzet döntött arról, hogy a villamos, vagy a vasút üzemeltetéséhez szükséges feszültség legyen jelen az egyébként kiszigetelt kereszteződésben.

1949. május 26-án a Rókus kórházi végállomás helyett a Népszínház utcában új fejvégállomást alakítottak ki, ezentúl a 29-es is innen indult. 1961. május 5-étől az időszakos és rendkívüli járatok betűjelzést kaptak a számjelzések helyett; a 29-es számjelzés L-re módosult a „Lóversenytér” után. Az időszakos, leginkább a gyárakhoz vezető ún. „munkásviszonylatokat” fokozatosan megszüntették, 1966. július 1-jén a betűjeles korszaknak is vége lett, a 29-es saját számát kapta vissza. 1972-től felépült a Vásárközpont, az eredetileg irodaháznak tervezett Expo szállóval, és a Városligetből ide költözött a Budapesti Nemzetközi Vásár. 1974-ben állt be a megszüntetésig fennálló helyzet; a 29-es villamosok a Blaha Lujza térről, a 29Y (az Y betűjelzés javarészt az alapjárattal egyező útvonalú, leágazó vonalat jelent) pedig a Baross térről közlekedett. A járat időszakos jellege miatt nem volt állandó járműtípus beosztva a vonalra, ez eredményezte azt, hogy szinte minden típust meg lehetett itt találni, UV, ipari csuklós, vagy a cseh Tátra T5C5 kocsik is előfordultak.

1986 májusában - a tavaszi BNV-re - közlekedő 29-es villamos egy 37-es mellett a Népszínház utcai végállomáson., Blaha Lujza tér (Népszínház utca) végállomás, Budapest (forrás: Uherkovich Péter)

1986 májusában – a tavaszi BNV-re – közlekedő 29-es villamos egy 37-es mellett a Népszínház utcai végállomáson., Blaha Lujza tér (Népszínház utca) végállomás, Budapest (forrás: Uherkovich Péter)

Hármas UV-szerelvény a Vásárközpont bejárata előtti végállomáson., BNV főbejárat végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Hármas UV-szerelvény a Vásárközpont bejárata előtti végállomáson., BNV főbejárat végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Később már Tatrákat adtak ki vásár idején a vonalra., BNV főbejárat, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Később már Tatrákat adtak ki vásár idején a vonalra., BNV főbejárat, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Aztán később a Ganz csuklósok is megjelentek a vásári járatokon., BNV főbejárat végállomás, Budapest (forrás: Benda György)

Aztán később a Ganz csuklósok is megjelentek a vásári járatokon., BNV főbejárat végállomás, Budapest (forrás: Benda György)

A 29-es villamos a Köztársaság téri megállóban., Népszínház utca, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A 29-es villamos a Köztársaság téri megállóban., Népszínház utca, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A 29-es villamos a Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonal fölötti felüljáróról kanyarodik le: figyeljük meg a kép bal szélén a váltóőr bódéját!, Salgótarjáni utcai felüljáró, Budapest (forrás: VEKE)

A 29-es villamos a Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonal fölötti felüljáróról kanyarodik le: figyeljük meg a kép bal szélén a váltóőr bódéját!, Salgótarjáni utcai felüljáró, Budapest (forrás: VEKE)

A 29-es villamos a Fiumei utat keresztezi az Orczy tér közelében., Salgótarjáni utca, Budapest (forrás: VEKE)

A 29-es villamos a Fiumei utat keresztezi az Orczy tér közelében., Salgótarjáni utca, Budapest (forrás: VEKE)

A 29Y jelzésű villamos a Fiumei útról kanyarodik a BNV irányába., Fiumei út, Budapest (forrás: VEKE)

A 29Y jelzésű villamos a Fiumei útról kanyarodik a BNV irányába., Fiumei út, Budapest (forrás: VEKE)

Megérkezett a 29Y a Baross térről., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Megérkezett a 29Y a Baross térről., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Utasokra várva a végállomáson., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

Utasokra várva a végállomáson., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A Kerepesi temető kerítése mellett., Salgótarjáni utca, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A Kerepesi temető kerítése mellett., Salgótarjáni utca, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

A tárolóvágányoknak is fontos szerep jutott a

A tárolóvágányoknak is fontos szerep jutott a “külső” végállomáson!, BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: Hajtó Bálint)

1996-ban rendezték meg a 100. Budapesti Nemzetközi Vásárt. Ismét közlekedtek a villamosok, ezúttal azonban – az alkalomhoz illően – 100, illetve 100Y jelzéssel.

Történelmi járatok: a 23-as és a 100Y egymás mellett a Festetich utcában., Baross tér, Festetich Gy. uca végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

Történelmi járatok: a 23-as és a 100Y egymás mellett a Festetich utcában., Baross tér, Festetich Gy. uca végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A 100-as villamos a BNV előtt - ez volt az utolsó alkalom, hogy arra villamos járt!, BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A 100-as villamos a BNV előtt – ez volt az utolsó alkalom, hogy arra villamos járt!, BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A végállomáson, háttérben az Expo szállóval., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A végállomáson, háttérben az Expo szállóval., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A hurokban., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A hurokban., BNV főbejárat, végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

Egy érdekes kép: a 100Y és a 17-esből 1-esbe átszerelő kocsi egymás mellett!, Salgótarjáni utca, Budapest (forrás: VEKE)

Egy érdekes kép: a 100Y és a 17-esből 1-esbe átszerelő kocsi egymás mellett!, Salgótarjáni utca, Budapest (forrás: VEKE)

A Királyvágányt keresztező 100Y villamos., BNV főbejárat, végállomás előtt., Budapest (forrás: VEKE)

A Királyvágányt keresztező 100Y villamos., BNV főbejárat, végállomás előtt., Budapest (forrás: VEKE)

A Népszínház utcai végállomáson egymás mellett a 28-as és a 100-as., Blaha Lujza tér, Népszínház utca végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A Népszínház utcai végállomáson egymás mellett a 28-as és a 100-as., Blaha Lujza tér, Népszínház utca végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

Zsúfoltság a Népszínház utcában: a háttérben az épp kiinduló 100-as, a két tárolóvágányon egymás mellett a 37-es és a következő járat a BNV felé., Blaha Lujza tér, Népszínház utca végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

Zsúfoltság a Népszínház utcában: a háttérben az épp kiinduló 100-as, a két tárolóvágányon egymás mellett a 37-es és a következő járat a BNV felé., Blaha Lujza tér, Népszínház utca végállomás, Budapest (forrás: VEKE)

A 90-es években a lóversenyek fokozatos visszaszorulása miatt a villamosjáratot üzemeltető BKV Rt. úgy határozott, hogy a járatot „különjárattá” nyilvánítja, azaz csak fizetett megrendelésekre közlekedteti. Ilyen megrendelés – mondanunk sem kell – azóta sem történt, a járat a ’96-os kiállítás óta nem közlekedett. 2000-ben az önálló szakaszról ellopták a felsővezetéket, pár évvel később pedig lehegesztették a 29-37 villamosvonalak elágazását.

Jelenleg, ha valaki a vásárra akar jutni, három lehetőség közül választhat. Az első az Örs vezér teréről induló EXPO-járat, amelynek normális napi forgalma minimális, kiállítási időszakban viszont a kulturáltság határán túl telítettek az autóbuszok, s akár egy órát is eltölthetünk a forgalmi torlódásokban való álldogálással. A második a Pillangó utcai metrómegállótól való hosszú gyaloglás, míg a harmadik a 29-es vágányain való „nosztalgiázó” gyaloglás a 37-es villamostól.

A hurokvágány mai állapota siralmas: a megsüllyedt részen megálló esővíz békalencsés tavacskává változott!, BNV főbejárat előtt, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A hurokvágány mai állapota siralmas: a megsüllyedt részen megálló esővíz békalencsés tavacskává változott!, BNV főbejárat előtt, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A vágányokat a látogatók autói használják parkolónak., BNV főbejárat előtt, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A vágányokat a látogatók autói használják parkolónak., BNV főbejárat előtt, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A kereszteződés a Királyvágánnyal: a villamossínek fölött nincs felsővezeték, a vágányzáró sorompó lezárva., BNV főbejárat előtt, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A kereszteződés a Királyvágánnyal: a villamossínek fölött nincs felsővezeték, a vágányzáró sorompó lezárva., BNV főbejárat előtt, Budapest (forrás: Istvánfi Péter)

A Pongrác úti felüljárón minden évben végigvonuló tömeg jelenléte mutatja, hogy a villamosvonalnak a jelen körülmények között is van létjogosultsága. Nem mehetünk el azonban amellett sem, hogy míg egy Budapesthez hasonló méretű európai városnak kötelező „tartozéka” egy jól megközelíthető vásárváros, ilyen nálunk nincs, holott a múltban még rendelkeztünk is vele. A további fejlesztés és a lehetőségek kiaknázása helyett a közvetlen, minden időben akadálymentes nagykörúti Expo-kapcsolatot biztosító villamosvonal az enyészeté lett. Ez is meglátszik a vásárterület forgalmán.

A Vásárközpont megközelítési lehetőségei a megszűnt 29-29Y viszonylatok feltüntetésével., Budapest (forrás: Kovács Ádám)

A Vásárközpont megközelítési lehetőségei a megszűnt 29-29Y viszonylatok feltüntetésével., Budapest (forrás: Kovács Ádám)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *