VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Fejlesztések Hatvanban, utazás a Talent motorvonattal

2006-07-24
By
Hamarosan megszokottá váló látvány: Csörgő és Talent, Hatvan (forrás: Böde Csaba)

Hamarosan megszokottá váló látvány: Csörgő és Talent, Hatvan (forrás: Böde Csaba)

Hamarosan megszokottá váló látvány: Csörgő és Talent, Hatvan (forrás: Böde Csaba)

Hamarosan megszokottá váló látvány: Csörgő és Talent, Hatvan (forrás: Böde Csaba)

Szemből, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Szemből, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Július 20-án a sajtó nyilvánossága előtt adták át Hatvan vasútállomásának új utastájékoztató rendszerét, a korszerűsített állomási irányító berendezéseket, valamint a peronfigyelő kamerákat. A sajtó képviselőit Budapestről a MÁV még honosítás alatt álló Talent motorvonata szállította a helyszínre.

A MÁV Zrt. Talent motorvonata indulásra készen a Keleti pályaudvaron, Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Halász Péter)

A MÁV Zrt. Talent motorvonata indulásra készen a Keleti pályaudvaron, Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Halász Péter)

Hatvan állomáson a Talent és az újonnan felszerelt utastájékoztató berendezés, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Hatvan állomáson a Talent és az újonnan felszerelt utastájékoztató berendezés, Hatvan (forrás: Halász Péter)

A nagy forgalmú hatvani vasútállomás utastájékoztató rendszere a hasonló nagyságú csomópontok rendszereivel ellentétben eddig nem esett át korszerűsítésen. Az élőszavas hangos tájékoztatás, valamint a fémtáblák rakosgatása a tegnapi napig hozzátartozott Hatvan hangulatához. Ezentúl azonban az utasok tájékozódását új vizuális és számítógéppel vezérelt hangos információs rendszer segíti. A peronokon kétoldalas LCD-táblákat, az állomás épületében pedig két darab ún. összesítő táblát helyeztek el. Az utasok ezentúl Rábai Balázs műsorvezető hangján keresztül értesülhetnek a vonatok érkezéséről és indulásáról – természetesen továbbra is megmarad a technikai lehetőség az élőszavas bemondásra. Ugyancsak e beruházás során a peronokra térfigyelő rendszert telepítettek, mely a vonatok és az utasok mozgását követve növeli a biztonságot. A beruházás összesen 98 millió forintból valósult meg.

Az ünnepélyes átadás résztvevői, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Az ünnepélyes átadás résztvevői, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Heinczinger István, a MÁV ZRt. általános vezérigazgató-helyettese jelképesen átadja a hatvani vasutasoknak az utastájékoztató berendezést. A vasutasokat a hatvani csomópont főnöke képviseli., Hatvan (forrás: Halász Péter)

Heinczinger István, a MÁV ZRt. általános vezérigazgató-helyettese jelképesen átadja a hatvani vasutasoknak az utastájékoztató berendezést. A vasutasokat a hatvani csomópont főnöke képviseli., Hatvan (forrás: Halász Péter)

Az új utastájékoztató berendezés vizuális része a peronon. A feliratok jól láthatóak, nem csak közelről, hanem az aluljáróból is., Hatvan (forrás: Halász Péter)

Az új utastájékoztató berendezés vizuális része a peronon. A feliratok jól láthatóak, nem csak közelről, hanem az aluljáróból is., Hatvan (forrás: Halász Péter)

A hatvani állomás Domino 70-es biztosítóberendezésének visszajelentő táblája, Hatvan (forrás: Halász Péter)

A hatvani állomás Domino 70-es biztosítóberendezésének visszajelentő táblája, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Az új utastájékoztató berendezés összesítő táblája a pénztárak közelében, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Az új utastájékoztató berendezés összesítő táblája a pénztárak közelében, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Ünnepélyes átadás az új összesítő tábla alatt, Hatvan (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

Ünnepélyes átadás az új összesítő tábla alatt, Hatvan (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

A régi, táblás utastájékoztató Hatvanban, Hatvan (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

A régi, táblás utastájékoztató Hatvanban, Hatvan (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

A régi és az új utastájékoztató berendezés a próbaüzem ideje alatt együtt üzemelt, Hatvan (forrás: Böde Csaba)

A régi és az új utastájékoztató berendezés a próbaüzem ideje alatt együtt üzemelt, Hatvan (forrás: Böde Csaba)

A hangosbemondó berendezés kezelőfelülete. Innen nem csak Hatvan, hanem Hort-Csány állomás hangosítását is vezérlik. A jobb oldali fehér mezőben az a szöveg látszik, amit

A hangosbemondó berendezés kezelőfelülete. Innen nem csak Hatvan, hanem Hort-Csány állomás hangosítását is vezérlik. A jobb oldali fehér mezőben az a szöveg látszik, amit “felolvas” a berendezés. A hang Rábai Balázs televíziós műsorvezetőé., Hatvan (forrás: Halász Péter)

Az utastájékoztató és térfigyelőberendezés egyik monitorja, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Az utastájékoztató és térfigyelőberendezés egyik monitorja, Hatvan (forrás: Halász Péter)

A vasúttársaság az átadás apropóján megragadta a lehetőséget, hogy bemutassa a sajtó képviselőinek a Talent motorvonatok egy példányát, melynek magyar sorozatjele és pályaszáma BVbdpmot 5342 001 (eredeti, osztrák pályaszáma 4824 002). Ismert, hogy e járműből a társaság tíz darabot kíván forgalomba állítani a Budapest – Hatvan vasútvonalon. Addig azonban, míg végre az utasok is megismerhetik a motorkocsikat, a szakembereknek még sok feladatuk van. Ezek közül a legfontosabb, hogy megoldást kell találni a vonatbefolyásoló és a fékrendszer kapcsolatára, pontosabban előbbinek az utóbbitól történő függésére. Ennek megnyugtató megoldása nélkül a jármű biztonságos közlekedése nem garantálható. Szakmai körökben vita tárgyát képezi, vajon jó döntés volt-e egy ilyen kicsi, tízdarabos sorozat üzemeltetésére vállalkozni, hiszen ismeretes, hogy a kis járműsorozatok fenntartása fajlagosan drágább. Mások figyelmeztetni szoktak e sorozat Ausztriában bekövetkezett üzemzavaraira. A Talent motorvonat névleges legnagyobb sebessége 140 km/h, az utastér részben alacsonypadlós, légkondicionált (a sajtóbemutatón a berendezés odaútban nem működött megfelelően). A járműben 190 fix és 9 lehajtható ülés található, valamint egy darab, zárt rendszerű, mozgáskorlátozottak által is használható WC. Érdekesség a külső videó rendszer, mely ívben történő megálláskor is biztosítja a szerelvény áttekintését, növelve a biztonságot.

A MÁV Zrt. Talent motorvonata indulásra készen a Keleti pályaudvaron, Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Halász Péter)

A MÁV Zrt. Talent motorvonata indulásra készen a Keleti pályaudvaron, Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Halász Péter)

Pillantás a jövőbe. Az új járművek forgalomba állításával általában megnő a vonatok utasszáma. Talán a 80-as vonalon is megismétlődik az esztergomiról ismert

Pillantás a jövőbe. Az új járművek forgalomba állításával általában megnő a vonatok utasszáma. Talán a 80-as vonalon is megismétlődik az esztergomiról ismert “Desiro-jelenség”?, Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Halász Péter)

Egy Siemens gyártású Taurus és a Bombardier Talentje egymás mellett. Ma még szokatlan találkozás, hamarosan azonban mindennapi lesz., Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Halász Péter)

Egy Siemens gyártású Taurus és a Bombardier Talentje egymás mellett. Ma még szokatlan találkozás, hamarosan azonban mindennapi lesz., Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: Halász Péter)

A Talent Hatvanban pózol, Hatvan (forrás: Halász Péter)

A Talent Hatvanban pózol, Hatvan (forrás: Halász Péter)

Feliratok a BVbdpmot sorozatú motorvonat oldalán., Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

Feliratok a BVbdpmot sorozatú motorvonat oldalán., Keleti pályaudvar, Budapest (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

Az első vágányra érkező salgótarjáni vonat utasai számára hamarosan megszokottá válhat a Talentek látványa, Hatvan (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

Az első vágányra érkező salgótarjáni vonat utasai számára hamarosan megszokottá válhat a Talentek látványa, Hatvan (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

A Talent mellékhelyisége a Desiro motorvonatokból már ismerős lehet (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

A Talent mellékhelyisége a Desiro motorvonatokból már ismerős lehet (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

Ülések a magaspadlós utasterületen (forrás: Böde Csaba)

Ülések a magaspadlós utasterületen (forrás: Böde Csaba)

A vonat nem teljesen alacsonypadlós: a forgóvázak feletti emelt padlórészekhez lépcsők vezetnek (forrás: Böde Csaba)

A vonat nem teljesen alacsonypadlós: a forgóvázak feletti emelt padlórészekhez lépcsők vezetnek (forrás: Böde Csaba)

A kerékpár és kerekesszék elhelyezésére egyaránt használható terület, lecsapható ülésekkel (forrás: Böde Csaba)

A kerékpár és kerekesszék elhelyezésére egyaránt használható terület, lecsapható ülésekkel (forrás: Böde Csaba)

Feliratok a vezetőfülkében (forrás: Böde Csaba)

Feliratok a vezetőfülkében (forrás: Böde Csaba)

Kinyiló rámpa nincs... A bal oldali kék ajtónyitó kezelésével az ajtó nem záródik vissza pár másodperc elteltével, alkalmat adva a babakocsival való felszállásra. (forrás: Böde Csaba)

Kinyiló rámpa nincs… A bal oldali kék ajtónyitó kezelésével az ajtó nem záródik vissza pár másodperc elteltével, alkalmat adva a babakocsival való felszállásra. (forrás: Böde Csaba)

A kétszárnyú felszállóajtók (forrás: Böde Csaba)

A kétszárnyú felszállóajtók (forrás: Böde Csaba)

A Talent mellékhelyisége a Desiro motorvonatokból lehet ismerős (forrás: Böde Csaba)

A Talent mellékhelyisége a Desiro motorvonatokból lehet ismerős (forrás: Böde Csaba)

A Talent vezetőállása (forrás: Böde Csaba)

A Talent vezetőállása (forrás: Böde Csaba)

Kilátás előre, Rákos, Budapest (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

Kilátás előre, Rákos, Budapest (forrás: dr. Tóth-Maros Dániel)

A Talent gyári táblája. Minden járműrésznek külön gyári száma van. (forrás: Böde Csaba)

A Talent gyári táblája. Minden járműrésznek külön gyári száma van. (forrás: Böde Csaba)

Felirat a MÁV-os Talent ajtaján (forrás: Böde Csaba)

Felirat a MÁV-os Talent ajtaján (forrás: Böde Csaba)

A járműrészek külső részén a régi pályaszám is fel van tüntetve. (forrás: Halász Péter)

A járműrészek külső részén a régi pályaszám is fel van tüntetve. (forrás: Halász Péter)


Gyakorlatilag hírverés nélkül, a hatvani utastájékoztató rendszer átadásánál és egy még forgalomba sem állt motorvonat útjánál sokkal jelentősebb esemény is történt a MÁV-nál 2006. június 30-án. A Déli pályaudvarról Nagykanizsára közlekedő 8504. számú vonatban először próbálhatták ki az utasok a DB-től vásárolt használt személykocsikat. Az ún. halberstadti kocsik beszerzéséről hosszas előkészítés után ez év tavaszán vált véglegessé a döntés, és az első járművek április 25-én meg is érkeztek az országba. Magyarországi forgalomba állításukhoz a korábbi cikkünkben már jelzett átalakításokat kell elvégezni. A munkálatok négy járműjavítóban folynak, az első öt kocsi június 29-én tett sikeres futópróbát, és másnap már munkába is állt. E cikk megírásáig az országba 140 használt német kocsi érkezett meg, ezek közül 21 kocsi átalakítása fejeződött be. Járművek Nagykanizsára lettek állomásítva (a későbbiekben Pécsre, esetleg Szombathelyre is kerül belőlük), a Balaton déli partján lehet velük találkozni. E járművek beszerzésének jelentőségét az adja, hogy nélkülük a MÁV rendkívüli módon elöregedett, rossz állapotú személykocsi-parkja már ebben az évben oly mértékben zsugorodott volna (a kényszerű selejtezések miatt), hogy a személyszállítási tevékenység ellátásához nem állt volna rendelkezésre a minimálisan szükséges járműállomány.

Még szoktalan a látvány: Halberstadti kocsik a balatoni gyorsvonaton, Déli pályudvar, Budapest (forrás: Böde Csaba)

Még szoktalan a látvány: Halberstadti kocsik a balatoni gyorsvonaton, Déli pályudvar, Budapest (forrás: Böde Csaba)

A kocsik a német vasútnál megszokott

A kocsik a német vasútnál megszokott “Verkhersrot” színezést kapták, illetve tartották meg, Déli pályudvar, Budapest (forrás: Böde Csaba)

A balesetben szereplőhöz hasonló halberstadti kocsi korábbi képünkön, Déli pályudvar, Budapest (forrás: Böde Csaba)

A balesetben szereplőhöz hasonló halberstadti kocsi korábbi képünkön, Déli pályudvar, Budapest (forrás: Böde Csaba)

A másodosztályú kocsik belső tere (forrás: Böde Csaba)

A másodosztályú kocsik belső tere (forrás: Böde Csaba)

Az első osztályú utastér fülkés kialakítású (forrás: Böde Csaba)

Az első osztályú utastér fülkés kialakítású (forrás: Böde Csaba)

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *