Buszsáv létesítésének igénye az M1-M7 bevezetőn | VEKE
VEKE
Városi és El?városi Közlekedési Egyesület

Buszsáv létesítésének igénye az M1-M7 bevezetőn

2005-06-28
By

Az M1-M7 autópályák bevezetÅ‘ szakaszán kialakult állandó torlódások miatt óránként közel száz autóbusz veszít el – utasaival együtt – jónéhány értékes percet. A VEKE ezen szeretne változtatni.
Az utóbbi években körülbelül háromszázezer ember döntött úgy, hogy elköltözik Budapestről, és hasonló nagyságrendű azok száma, akik a város belső területei helyett a városhatáron belüli, ám ahhoz közeli lakhelyet választottak maguknak. Azonban, mivel a kiköltözők jelentős része továbbra is a Belvárosban, mások pedig a város még távolabbi részein találnak munkát, a budapesti bevezető utak zsúfoltsága egyre nő. Erre ráadásul (éppen azok miatt, akik a városon kívülre járnak dolgozni) az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a bevezető utak a városközpont irányában nem csak a reggeli, hanem a délutáni órákban is torlódnak.

Különösen igaz ez a hatalmas terület forgalmát összegyűjtő M1-M7 autópályák bevezető szakaszára. Bár az érkező forgalom egy része az Egérúton át a Lágymányosi híd felé közlekedik, mégis, szinte minden hétköznap több órán keresztül torlódik a forgalom legalább Gazdagrétig, sokszor egészen az Egérútig. A legrosszabb a helyzet az utolsó métereken, ahol (a Neszmélyi út vonalában lévő felhajtónál) már a budaörsi, kamaraerdei és gazdagréti forgalom is ezt az utat terheli.

Ezt a bevezetÅ‘ szakaszt jelentÅ‘s mértékben használja a közösségi közlekedés is. A Neszmélyi út – Balatoni út közti szakaszon a reggeli csúcsórában a városközpont ill. Észak-Buda felé közlekedÅ‘ autóbuszok számát az alábbi táblázat tartalmazza:

40 4  
40 gyors 20
40E 2
72 6
87 3
87A 3
139 gyors 23
140E 2
153 gyors 8
172 gyors 4
Volán-járatok 17
Összesen 92

Ez a csúcsórai 92 kocsi (és a következő órában érkező közel ugyanennyi) közelítőleg másfélszeresen haladja meg a Rákóczi úton évtizedek óta külön forgalmi sávval védett módon közlekedő autóbuszok számát, és összesen körülbelül ötezer embert szállít el. A jelzett szakaszon való áthaladás a reggeli csúcsforgalomban körülbelül 5-7 perccel növeli meg a menetidőt.

A Városi és ElÅ‘városi Közlekedési Egyesület úgy véli, célszerű és indokolt lenne legalább azon a szakaszon kijelölt autóbusz forgalmi sáv létesítése, melynek KRESZ-szerinti besorolása már nem autópálya, hanem városi főútvonal, azaz pontosan a Neszmélyi út vonalában lévÅ‘ felhajtó és a Balatoni út között. Ez a jelenleg meglévÅ‘ – ám éppen az útvonal “lakott terület” jellege miatt nem feltétlenül szükséges – leállósáv átalakításával lenne lehetséges.

A leállósáv jelenleg az érintett szakasz nagy részén elegendő szélességű ahhoz, hogy külön forgalmi sávot létesítsenek rajta. Egyes részein kismértékű szélesítésre van szükség, azonban ez általában minimális építési munkálatok segítségével megoldható. Az útpálya egyedül a Menyecske utca vonalában lévő aluljáró feletti szakaszon nem szélesíthető. A VEKE úgy véli, a jelenlegi három forgalmi sáv szűkítése itt megoldható, mivel azok jóval szélesebbek, mint a 70 km/h sebességre kijelölt városi utak számára előírt minimum. A három sáv kismértékű szűkítésével pedig már kialakítható lenne a jelenlegi leállósáv helyén egy negyedik, autóbuszok számára kijelölt forgalmi sáv.

A Balatoni út becsatlakozásánál szükség lenne kisebb mértékű átalakításra, és forgalomtechnikai módosításokra is, egyesületünk azonban úgy véli, ezek költsége és jellege arányban áll a keletkező haszonnal, ugyanis autóbuszok utasai a jövőben 5-7 perccel kevesebb időt töltenének a járműveken, ezáltal jelentős megtakarításokat érve el a nemzetgazdaságnak. Jelentkeznek továbbá kézzelfoghatóbb előnyök is.

A lerövidült menetidÅ‘ azonos mértékben lerövidíti a lehetséges fordulóidÅ‘t is. Ez pedig azt jelentené, hogy vagy többletjármű beállítása nélkül sűríteni lehetne az érintett járatokat (érdemes figyelembe venni, hogy például a 72-es autóbusz éppen amiatt ritkult az utóbbi években kétszer is, mert a buszok nem tudták teljesíteni a menetrendben szereplÅ‘ fordulóidÅ‘t), vagy a jelenlegi járatsűrűség érintetlenül hagyásával a beosztott járművek számát lehetne csökkenteni, ezzel konkrét költségmegtakarítást elérni – a szolgáltatási színvonal változatlanul hagyása mellett.

A Városi és ElÅ‘városi Közlekedési Egyesület tehát úgy véli, indokolt és szükséges autóbuszforgalmi sáv kijelölése az M1-M7 bevezetÅ‘ szakaszán a Lapu utca – Balatoni út közt, a Sasadi út irányában. E javaslatunkat eljuttatttuk a FÅ‘városi Önkormányzat illetékes munkatársaihoz, döntéshozóihoz, melyben kértük Å‘ket, hogy javaslatunkat vizsgálják meg, és a fejlesztés mielÅ‘bbi megvalósulása érdekében intézkedni szíveskedjenek.

Related Posts with Thumbnails

Hozzászólások



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *